Kunstudstilling i Flottenheim // Spot på Berlinmuren
Berlinwall Art
Fortællingen om udstillingen handler først og fremmest om at gå lidt langsommere, nyde turen hen til shoppinggaden, og lægge mærke til det smukke der er omkring dig. I anden omgang eller i tillæg til det, er det et forsøg på at lave et “grønt hack”, idet det måske ikke er nødvendigt, at skabe ny abstrakt kunst med pensler og maling i spandevis, men at der godt kan spottes og “blandes farver” med et kamera.
Motiverne i fokus på denne udstilling er fra Berlinmuren, således at der ikke kun skabes ny, abstrakt kunst for skønhedens skyld, men også for at fortælle en historie – i dette tilfælde en meget vigtig historie. Billederne er taget helt tæt på og fra en atypisk vinkel, så man mister fornemmelsen for figuren på muren – så illusionen om det abstrakte værk kan skabes. For at forstærke illusionen, er der valgt et lærred med tydelig lærredstruktur. Alle værker laves desuden også kun i 1 oplag.
Motiverne er også lavet som plakater, men kun udsnit af de fulde motiver, så de store værker kan bevare så meget rarity som muligt. Plakaterne er indrammet med en ramme, som ligner armeret jern af den samme slags, som er brugt indeni Berlinmuren flere steder. Rammerne er valgt for at skabe den rette stemning omkring motiverne og for at invitere ind til en samtale om den historie, som er så vigtig at huske.
Små vægstykker skal symbolisere den måde Berlinmuren i høj grad lever sit liv i dag – nemlig i brudstykker. Materialet er valgt ud fra genbrugstanken, som leder historien tilbage til nogle af de første tanker om grønne hacks. De er således relativt tilfældigt udvalgt. Symbolikken kunne have været skabt på mange andre materialer efter smag og behag.
Berlinmur-projektet er ikke slut her. Jeg bliver løbende inspireret til at skabe nye motiver i stil med de nuværende, og nogle af dem er allerede klar til at blive sat i produktion. Ved siden af dem, arbejder jeg også med motiver, som er lavet med skabeloner, skabt udfra den linie på kortet, hvor “Grenzmauer” skar ned mellem Øst- og Vestberlin. Der var stor forskel på, hvordan øst- og vestsiden så ud, hvilket inspirerer til at skabe samme kontrast i værkerne.
Charlotte Hedegaard